Referral marketing – co to?

Czy wiesz, że 90% konsumentów dokonuje wyboru na podstawie rekomendacji swoich znajomych?

Firmy, które korzystają z tego faktu i opierają swoją strategię na referral marketingu (marketingu rekomendacji, marketingu poleceń), osiągają wzrosty sprzedaży i pozyskują wielu nowych, lojalnych klientów, a przy tym obniżają koszty promocji. Dowiedz się, na czym w skrócie to polega i sprawdź, czy możesz zastosować referral marketing w swoim biznesie.

Odpowiedź na hałas informacyjny i zalewające internet reklamy

Wyobraź sobie…
internet bez reklam,
social media bez sponsorowanych przerywników,
powrót do korzeni, kiedy celem było podtrzymywanie kontaktu ze znajomymi, wymiana informacji, dzielenie się wspomnieniami, rekomendacje wartościowych treści. Tu zaczął się referral marketing – cichy, zarazem mocny system polecania przez zaufanie do siebie nawzajem.

Świat bez reklam nie istnieje,

internet w każdej odsłonie jest nimi wypełniony po brzegi.

Algorytmy pracują, aby wyświetlały ci się reklamy, które „potencjalnie na pewno” cię zainteresują, zatrzymają przewijanie i wzbudzą potrzebę sięgnięcia po promowany produkt lub usługę.

Większość z nich mimo to (p)omijasz, niektóre zapadają w pamięci na dłużej, by rzeczywiście za którymś razem spełnić swoją funkcję. Ogólnie rzecz biorąc jednak uważasz się za uodpornionego na zalew reklam i promocji.

Referral marketing sięga do prawdziwych relacji i potrzeb

Oto jeden z twoich znajomych poleca ci jakiś produkt, bo sam z niego korzysta i jednocześnie zna cię, wie że ten właśnie produkt może cię zainteresować. Jeśli ten znajomy opowie krótko, dlaczego warto wybrać ten produkt lub usługę, jest spora szansa, że się zainteresujesz.

Dalej dostrzeżesz, że twój znajomy w zamian za skorzystanie z jego polecenia oferuje ci korzyść: rabat, gratis, punkty lojalnościowe, dostęp do płatnych treści, ukrytych funkcji oprogramowania itp.

A on, twój znajomy, zostanie doceniony za zrealizowanie (tylko skutecznego!) polecenia.

Tak w największym możliwym skrócie działa referral marketing, to jest marketing rekomendacji.

Marketing rekomendacji w 4 prostych krokach

Mechanizm referral marketingu można skrócić do czterech etapów:

  1. Firma proponuje swoim klientom, by promowali produkty, z których sami korzystają.
  2. Oferuje nagrodę (np. rabat) w zamian za skuteczne przyprowadzenie nowego klienta.
  3. Oferuje prezent (taki sam lub inny) dla każdego nowego klienta, który skorzystał z czyjegoś polecenia.
  4. Gra toczy się dalej i zatacza coraz szybsze i szersze kręgi, czasem mówi się wręcz o efekcie kuli śnieżnej.

Nie bez powodu do opisywania skuteczności marketingu poleceń w sieci wykorzystuje się modele matematyczne rozprzestrzeniania się wirusów lub bakterii w populacjach.

Aby jednak twoja oferta lub treści osiągnęły taką skuteczność w sieci, konieczne jest doświadczenie, uniknięcie błędów, wyczucie niszy, doskonałe dobranie elementów każdego z czterech powyższych punktów.

I w tym miejscu pojawia się nasza pomoc.


Jeżeli masz pytania lub chcesz skomentować, zapraszam do zamkniętej grupy „Referral Marketing” na Facebooku: